• העסק הוא מפיץ כרטיסים, ולא הספק הראשי שלהם.

עקרונות יסוד לסיפורו של מספר הסיפורים

סיכום עיקרי מאמרו של יוסי אלפי
"עקרונות יסוד לסיפורו של מספר הסיפורים סטוריטלינג"
ממאת אילנה אבישר

בסיס מבנה הסיפור
א. האקספוזיציה – זמן, סביבה, דמויות
ב. הצגת הקונפליקט
ג. סיבוך הקונפליקט
ד. הפתרון

שלבים בתהליך העבודה בהפקת הסיפור הדרמטי

א. שאיבת הדרמה –
הפרטים העיקריים בהם "יטפל הסיפור".

ב. תיעוד הדרמה –
על היצירה להיות מתועדת ומסודרת מראש, עם אפשרות לבדיקה, תיקון,
שיפור וביקורת.

ג. יצירת הסיפור הדרמטי-
הדרמה היא המנוע, שתפקידו להניע את השומעים ל"מקומות
שונים".

ד. יצירת סביבה לקהל –
יצירת מקום פיזי מתאים לקהל. התגברות על אילוצי מקום לצורך
הפקת אירוע.

ה. הצגת הסיפור –
הסיפור הוא תוצאה מלאה של הפקתו. הפקתו פירושה שימוש במכלול
האמנויות: אמנות המילה, התנועה, הצליל, הקול, המוסיקה והדיבור, אמנות העיצוב וכל
המכלול הויזואלי הנגלה לעיני הצופה.

ו. הרצת הדרמה –
לאלו קהלים הוא מיועד? לכמה פעמים? מה אופי החללים?

עשרת עקרונות היסוד לסיפור הדרמטי

א. הנושא הדרמטי –
במילה אחת או בשתיים – מה נושא הסיפור? הנושא צריך לשאת בתוכו
קונפליקט ודרמה.
למשל "יחסים" לעומת "יחסים מעורערים". (בפיטר פן – "ילדות נצחית").

ב. האמירה הדרמטית –
במשפט אחד ברור ומובן –
מה האמירה המרכזית של הסיפור?
מה מטרת הסיפור? מוסר השכל.
מסר (בפיטר פן – "ניתן לשמר את ילדותך אם תדע לחלום").

ג. הסיטואציה הדרמטית –
בשניים שלושה משפטים מקסימום –
לב לבו של הסיפור: כוח או כוחות נכנסו לקונפליקט,
שבעקבותיו ישתנו הכוחות.
(בפיטר פן – הילד הנצחי חודר לחלומם של שני ילדים ומוציא אותם
להרפתקאות אין סופיות, שבסופן הם עומדים בפני הברירה לוותר על ילדותם).

ד. סיפור העלילה –
מה בדיוק קרה? כניסה לפרטים – פיוטיות,
מורכבות – תחכום, שנינות – סיפור נעלה.

ה. הדמויות הדרמטיות –
יש לבנות דמויות בעלות ערך דרמטי.
המספר הוא הדמות המרכזית,
המציגה את עצמה ואת הדמויות הסמויות מהעין.

ו. המקום הדרמטי –
זה המקום בו מסופר הסיפור.
יש להתאים את היסודות הדרמטיים של
הסיפור למקום בו יסופר.
(כיכר, מקום סגור, בית ספר)

ז. הזמן הדרמטי –
1. הזמן בו עוסק הסיפור,
ובו הוא מתרחש.
2. הזמן בו מסופר הסיפור.
יום- לילה. קצר- ממושך.

ח. הסגנון הדרמטי –
בחירת הסגנון היא אמירתו האישית של המספר.
הסגנון הוא העוקץ של הסיפור הדרמטי.
יש מספרים שניחנו בסגנון אישי.
גם הם יעדנו אותו במקרה זה או אחר.
קריאת סיפור מן הכתב – סגנון;
אלתור לפי תגובות הקהל –סגנון.
יש סגנון ברוטלי ויש מלטף.

ט. הדיאלוג הדרמטי –
היחס בין המספר לבין קהל היעד שלו.

י. השפה הדרמטית –
השפה היא כלי תקשורתי.
בחירת שפת הסיפור תובא בחשבון מראש.
תיבול במלים מתאימות לקהל כגון:
מלים משפה של עדה, סלנג לבני נעורים.

אילנה אבישר
תלמידה בקורס מספרי סיפורים
בהנחיית יוסי אלפי

דילוג לתוכן