בסיס מבנה הסיפור א. האקספוזיציה – זמן, סביבה, דמויות ב. הצגת הקונפליקט ג. סיבוך הקונפליקט ד. הפתרון
שלבים בתהליך העבודה בהפקת הסיפור הדרמטי
א. שאיבת הדרמה – הפרטים העיקריים בהם "יטפל הסיפור".
ב. תיעוד הדרמה – על היצירה להיות מתועדת ומסודרת מראש, עם אפשרות לבדיקה, תיקון, שיפור וביקורת.
ג. יצירת הסיפור הדרמטי- הדרמה היא המנוע, שתפקידו להניע את השומעים ל"מקומות שונים".
ד. יצירת סביבה לקהל – יצירת מקום פיזי מתאים לקהל. התגברות על אילוצי מקום לצורך הפקת אירוע.
ה. הצגת הסיפור – הסיפור הוא תוצאה מלאה של הפקתו. הפקתו פירושה שימוש במכלול האמנויות: אמנות המילה, התנועה, הצליל, הקול, המוסיקה והדיבור, אמנות העיצוב וכל המכלול הויזואלי הנגלה לעיני הצופה.
ו. הרצת הדרמה – לאלו קהלים הוא מיועד? לכמה פעמים? מה אופי החללים?
עשרת עקרונות היסוד לסיפור הדרמטי
א. הנושא הדרמטי – במילה אחת או בשתיים – מה נושא הסיפור? הנושא צריך לשאת בתוכו קונפליקט ודרמה. למשל "יחסים" לעומת "יחסים מעורערים". (בפיטר פן – "ילדות נצחית").
ב. האמירה הדרמטית – במשפט אחד ברור ומובן – מה האמירה המרכזית של הסיפור? מה מטרת הסיפור? מוסר השכל. מסר (בפיטר פן – "ניתן לשמר את ילדותך אם תדע לחלום").
ג. הסיטואציה הדרמטית – בשניים שלושה משפטים מקסימום – לב לבו של הסיפור: כוח או כוחות נכנסו לקונפליקט, שבעקבותיו ישתנו הכוחות. (בפיטר פן – הילד הנצחי חודר לחלומם של שני ילדים ומוציא אותם להרפתקאות אין סופיות, שבסופן הם עומדים בפני הברירה לוותר על ילדותם).
ד. סיפור העלילה – מה בדיוק קרה? כניסה לפרטים – פיוטיות, מורכבות – תחכום, שנינות – סיפור נעלה.
ה. הדמויות הדרמטיות – יש לבנות דמויות בעלות ערך דרמטי. המספר הוא הדמות המרכזית, המציגה את עצמה ואת הדמויות הסמויות מהעין.
ו. המקום הדרמטי – זה המקום בו מסופר הסיפור. יש להתאים את היסודות הדרמטיים של הסיפור למקום בו יסופר. (כיכר, מקום סגור, בית ספר)
ז. הזמן הדרמטי – 1. הזמן בו עוסק הסיפור, ובו הוא מתרחש. 2. הזמן בו מסופר הסיפור. יום- לילה. קצר- ממושך.
ח. הסגנון הדרמטי – בחירת הסגנון היא אמירתו האישית של המספר. הסגנון הוא העוקץ של הסיפור הדרמטי. יש מספרים שניחנו בסגנון אישי. גם הם יעדנו אותו במקרה זה או אחר. קריאת סיפור מן הכתב – סגנון; אלתור לפי תגובות הקהל –סגנון. יש סגנון ברוטלי ויש מלטף.
ט. הדיאלוג הדרמטי – היחס בין המספר לבין קהל היעד שלו.
י. השפה הדרמטית – השפה היא כלי תקשורתי. בחירת שפת הסיפור תובא בחשבון מראש. תיבול במלים מתאימות לקהל כגון: מלים משפה של עדה, סלנג לבני נעורים.
אילנה אבישר תלמידה בקורס מספרי סיפורים בהנחיית יוסי אלפי