התיאטרון הוא אמנות קולקטיבית המכילה בקרבה את מכלול האמנויות , יחד הן יוצרות את "ההצגה"
מחד ומכלול אנשים פרטיים היוצרים את "הקהל" מאידך .
האירוע התיאטרוני הוא פוליטי מיסודו , מהיותו מאכלס מכלול של אזרחים הבאים למטרה משותפת, למקום משותף, ולזמן משותף.
עם כל זאת , איננו מתייחסים אל האירוע התיאטרוני כאל מפגש פוליטי, אלא כאל מפגש לצורך החוויה האמנותית,
כי , כאמור, אותם אזרחים הנפגשים במקום מסוים – התיאטרון,
בזמן מסוים – ההצגה ולמטרה מסוימת – החווייה אמנותית
מסכימים ביניהם למשחק החברתי היוצר את התיאטרון
והחווייה האמנותית בלבד ולא כל הסכמה חברתית פוליטית אחרת .
המפגש הפוליטי הוא "אמנות" קולקטיבית המקבילה לאמנות התיאטרון.
גם היא נוצרת באמצעות קולקציה של אמנויות היוצרות את "ההצגה" ואזרחים יחידים היוצרים קהל ובאים לאותו מקום מסוים,
לאותו זמן מסוים במטרה לצפות במציאותם המסוימת באמצעות הנואם.
במקרה הראשון – האירוע התיאטרוני בא במטרה לשחק את המשחק האמנותי על כל המשתמע ממנו.
במקרה השני, האירוע הפוליטי בא להשתמש במערכת האמנותית התיאטרונית לצרכים הפוליטיים של החברה.
עם מציאת המקבילים בין השניים,
הרי שכדי שנוכל לקיים אירוע פוליטי בעל מרכיבים אמנותיים- תיאטרוניים – דרמתיים,
נצטרך להתייחס אל האירוע כפי שמתייחסים האמנים לאירוע התיאטרוני.
(ליצירת הדרמה בנאום, ראה להלן סעיף "המחזה הדרמתי והנאום הדרמתי")
אם, כפי שאמרנו בסעיפים קודמים, הנאום הוא אמנם מערכת מורכבת כמו "ההצגה"
הרי שיש להפיקו בהתאם.
יש לדאוג מראש לשימוש באמנויות השונות המצטרפות יחד להצגת הנאום ולהביאן אחת לאחת לשילוב מוחלט בפני הקהל,
ביצוע הנאום על ידי הנואם עצמו הוא, למעשה,התוצאה המלאה של הפקת הנאום
הנאום כמו הפקה של אירוע תיאטרוני מלא על כל פרטיו.
לא לחינם נאמרה האמירה: "בית נאה וכלים נאים מרחיבים דעתו של אדם"
לפחות לא במקרה זה.
המחזה הדרמתי העשוי היטב בנוי על פי בסיס המבנה הבא :
האקספוזיציה
הקונפליקט או הקשר
הפתרון
באקספוזיציה מונח המצע עליו מתרחשת הדרמה : מרקם של דמויות וסביבה.
הקונפליק מופיע מיד עם ההיכרות שנוצרה באקספוזיציה.
המצב מסתבך, נוצר קונפליקט דרמתי. על רקע הדמויות, המקום או הזמן.
הפתרון בא בסוף.
נצחונה של אחת הדמויות, או נצחון צד זה על צד אחר וכך הלאה.
הנאום הדרמתי מקביל למחזה הדרמתי :
באקספוזיציה מונחת הנחת היסוד.
השכנוע בא מיד עם הצגת הקונפליקט, הדעות הסותרות את הנחת היסוד.
לאחר העמדת הדברים אלה מול אלה יביא הנאום פתרון .
בשני המקרים – במחזה האמנותי – כמו – בנאום האמנותי- ישמש הקונפליקט כנקודת אחיזה דרמתית
שבעזרתה יוצג הויכוח בין הרעיון המרכזי שבנאום לבין רעיונות מנוגדים לו.
(לבן גוריון, שהבין את מהות הדרמה באופן אינסטינקטיבי, היתה אמירה:
"אם יש יש לך בעיה קטנה שלא ניתנת לפתרון,
הפוך אותה לבעיה גדולה ואז היא תהיה חייבת להיפתר")
אם אמנם נמשיך ונתייחס אל הנאום כאל "מחזה יחיד" ("מונו דרמה" ) יהיה סגנונו מקורב לסגנון הדרמה החברתית.
יסודה של הדרמה החברתית הוא בהטחת הקונפליקט בפני הצופים ושיתופם בהתרחשות הדרמתית.
אם כך הרי שאפשר לחזור לשיטת יצירת המחזה החברתי וללכת צעד אחר צעד
ביצירת נאום על פי אותן אמות מידה של המחזה החברתי.
בהכנת המחזה החברתי מצויים מספר שלבים.
אם נדע אותם, נוכל להמשיך ולפעול ליצירת הנאום על פי אותן אמות מידה.
שלבים בתהליך העבודה בהפקת הדרמה 🙁 *1 )
אם כן, הבה ננסה לבדוק אם אמנם יש בשלבים של יצירת הדרמה בקהילה מקבילים ליצירת הנאום.
לפני שנכנס לניתוח ולימוד שיטת כתיבת הנאום על פי עשרת העקרונות,אני חייב להצהיר שאין בידי פורמולה ליצירה אמנותית כל שהיא, כפי שאין בידי פורמולה לנאום אמנותי . השיטה שלהלן היא עוד כלי עזר ליוצרי הנאומים הכותבים והמבצעים בתחומי החברה השונים המחייבים את מעשה המרקחת האמנותית/ פוליטית הזו .
שיטה זו עשויה לאפשר גישה לניתוח הנאום לקראת יצירתו והצגתו. כמו כן ניתן יהיה להשתמש בשיטה זו לבדיקת העבודה בתהליך היווצרותה, או לניתוח הנאום לאחר גיבושו, או הצגתו בפני קהל.
עשרת עקרונות אלה על פי סדר הופעתם מהווים כלי ליצירת כל נאום, בין אם זה נאום פוליטי כזה או אחר, ובין אם זה נאום לצרכים חברתיים אחרים.
סדר הופעתם של העקרונות אינו מקרי. הוא מחייב על פי חשיבותו ודחיפותו של כל עקרון. כמובן שהכלי הוא רק כלי ואינו מהווה תוכן. אינני מאמין שקיימת שיטה כל שהיא ליצירת תכנים מלבד רצונו ויכולתו של היוצר.
לדוגמא : הנושא המרכזי בנאומו של צ’רצ’יל לקראת היציאה למלחמת העולם השניה היה : – המלחמה בפתח .
לדוגמא : הנושא המרכזי בנאומו של ניכסון לפני פרישתו היה :- פרידה מתוך כורח .
אם התחלתם בהכנת נאום ללא נושא הרי שאתם יוצאים לדרך קשה ביותר. אם התחלתם בנאום שנושאו זקוק לפירושים והסברים, ואינו חד וחלק וברור ואינו טעון בדרמה, הרי שהנושא שנבחר יהיה בעוכרי היצירה. לכשנגיע לכלל ביצוע ימצא הנואם את עצמו הולך לאיבוד בסבך הנאום שכותבו (אולי זה הוא עצמו) לא עמד על נושאו המרכזי. הנושא יהיה תמיד נקודת האחיזה המשותפת לכותב הנאום ולכלל יוצרי ה"הצגה". עם הצגת הדרמה יהפוך הנושא ל"חוזה" בין הקהל לנואם .
אם הנושא אינו טעון בחומר דרמתי המביא קונפליקט בקירבו , כי אז יהיה לנו סיפור טוב, או הרצאה טובה, אבל לא תהיה דרמה מרכזית ובהכרח, כאמור, לא יהיה זה נאום.
לדוגמא : הנושא "יחסים" אינו דרמתי. הנושא "יחסים מעורערים", "יחסים אסורים", או "יחסים חסויים", נושאים בחובם דרמה.
דוגמא נוספת : "ילדות" אינה נושא לדרמה. "ילדות קשה" היא נושא טעון וכן גם "ילדות אבודה", "ילדות רחוקה", "ילדות מנותקת". כל דימוי שיש בו אנטיתזה למושג ילדות, מהווה נושא מרכזי ראשוני ליצירת הדרמה.
אם נחזור לדוגמת נאומו של צ’רצ’יל הרי שהאמירה שלו הפכה לסיסמא .
אמירתו היתה : אני מבטיח לכם TEARS AND SWEAT BLOOD – "דם יזע ודמעות".
"הבטחתו" של צ’רצ’יל לקראת המלחמה הקרבה התגשמה במלואה ואמירתו " דם יזע ודמעות " באה בשצף קצף על העולם.
פרידתו של ניכסון מתפקיד הנשיאות באה לו בכורח , אמירתו הקשה בנאום הפרידה : –
" QUITTER A NOT AM I " "אינני תבוסתן" אמירה זו לא עזרה לו הרבה, אך היא עברה כחוט השני לאורך נאומו הנרגש.
האמירה תבוא מיד אחרי בחירת הנושא . האמירה היא למעשה הגדרתו ותיחומו הנוסף של הנושא .
תהיה האמירה אשר תהיה, היא תהיה חייבת לבוא במשפט אחד ברור ומובן.אם נזדקק להסברים למשפט, הרי שהאמירה בנאום תהיה פגומה ועלולה, בסופו של דבר, לפגום בנאום עצמו.
לסיכום : א. האמירה היא פועל יוצא מהנאום .
ב. היא חייבת לבא במשפט אחד ברור וללא הסברים נוספים .
הסיטואציה הדרמתית היא לב ליבו של המחזה. ללא הסיטואציה הדרמתית אין לנו כל נגיעה אל הדרמה ואל ספרות הדרמה, כי ללא הסיטואציה הדרמתית אנו יכולים להיות היוצרים לכל דבר אחר מלבד לאמנות הדרמה .
קיבלנו על עצמנו שהנאום הדרמתי העשוי היטב, כמוהו כמחזה יחיד. על כן שומא עלינו למצוא סיטואציה דרמתית אשר סביבה יבנה הנאום.
גם במקרה זה ניתן לבדוק אם אמנם ניזונים אנו מסיטואציה דרמתית "בריאה" ו"חסונה" שאינה ניתנת לערעור. הבדיקה שוב תעשה תוך שימוש במשפט אחד או שניים ולא יותר. אם לא יכולנו לעמוד על מהות הסיטואציה הדרמתית במשפט אחד או שניים הרי שיש כנראה בעיה מרכזית בחוט השדרה של המחזה , עניין שיגרום לבעיות קשות בהפקתו בעתיד.
לצורך הבהרה נחזור שוב אל נאומו של צ’רצ’יל ערב מלחמת העולם השניה. המלחמה בפתח, כולם בחרדה. הסיטואציה הדרמתית בנאומו של צ’רצ’יל היא : יציאת בריטניה למלחמה נגד גרמניה.
עכשיו אנו מודעים לשלושת העקרונות הראשונים בנאומו של צ’רצ’יל.
הנושא – המלחמה בפתח
האמירה – דם יזע ודמעות
הסיטואציה – בריטניה יוצאת למלחמה עם גרמניה.
בנאומו של ניכסון הסיטואציה הדרמתית היא התפטרותו של נשיא ארה"ב על רקע פלילי .
אם כן , שלושת העקרונות הראשונים בנאומו של ניכסון היו :
נושא – פרידה
אמירה – אינני תבוסתן
סיטואציה – נשיא ארה"ב מתפטר על רקע פלילי.
אם נחזור שוב אל הדוגמאות לעיל : הנושא "ילדות קשה" שעם שינוי האמירה הופך להיות מחזה אחר, יכול להיות בעל סיטואציה דרמתית שונה לחלוטין המהווה שוב מחזה שונה.
"הסיפור המלא" לפני עליית המסך ולאחר ירידתו. מה קורה לכל אחת מהדמויות במחזה לאחר המחזה ? מה קרה להן לפני המחזה? מה היה במקום לפני המחזה? ומה נשאר במקום אחרי תום המחזה והסיטואציה הדרמתית? סיפור העלילה הספציפי הוא המקבע באופן ברור את כל הפעילות הדרמתית של כל אחת מן הדמויות. סיפור העלילה, אם ייכתב כעבודה מקדימה למחזה, יכול להוות תעודה שממנה נוכל לצאת אל הסיטואציה הדרמתית עם כיסים מלאים.
נאום שלא יביא לצידם של הנושא , האמירה והסיטואציה הדרמתית , סיפור, יהיה נאום "יבש" אולי "אקדמי" לשמו. סיפור עלילה הוא חלק מיצירת הקשר עם הקהל בצורה הספציפית והאישית. בעזרת הסיפור תתקבל יתר השתתפות של הקהל במערכת הרגשית של הנאום.
הנואם חייב להביא בחשבון את מקום קיומו של הנאום כאירוע תיאטרוני/דרמתי לכל דבר. קיומו של הנאום במדיה זו או אחרת משנה לחלוטין את מהות הנאום. בטלוויזיה זה יראה כך ובאולם תיאטרון זה יראה אחרת. באולם המרכזי באו"ם לעומת בחוג בית בפני ציבור מצומצם. המקום יכתיב את היסודות
הדרמתיים של הנאום ולפי כך יש להכין נאום על פי המקום .
כמו שהזמן שבו עוסק הנאום צריך להיות ספציפי וברור , כך גם הזמן בו יבוצע הנאום. לפני משבר או אחריו , בשבת או ביום חול. בחג/מועד או יום חול , נאום בבקר או נאום בלילה, נאום בזמן מקוצר או נאום בזמן ממושך וכך הלאה..
כל קהל יחייב דיאלוג דרמתי מסוג שונה ויביא שינויים למהות הנאום. נאום שיכוון לקהל מסויים ויוצג לקהל אחר יקבל צביון שונה. קהל עויין יקבל דיאלוג דרמתי שונה באותו נושא ואותה אמירה , ולבטח באותה סיטואציה דרמתית. לעומתם דיאלוג עם קהל אוהד, יקבל דיאלוג דרמתי אחר עם אותו נושא,
אותה אמירה, סיטואציה, דמיויות, זמן ומקום . עם שנוי ביעד הדיאלוג הדרמתי ישתנה הנאום .
אם הנאום הוא "פנימי" "בינינו לבין עצמנו" הנואם ייעזר בשמות ספציפיים המוכרים לקהל, במקומות ספציפיים וכך הלאה. כל אלו לא יאמרו דבר לקהל שאינו מכיר את הנואם.
אם הנואם יצטעצע בנאום יפהפה ולא ייצר דיאלוג עם קהלו. הוא ישאר עם נאום נאום "טוב" אבל בלי קהל.
לסיכום : הדיאלוג הדרמתי הוא בין הנאום, בביצוע הנואם , לבין קהל היעד שלו.
הנאום לא נהנה מהיתרון שיש לאמנות הדרמה. בחירת שפת הנאום היא עקרונית. לא כל נואם יכול לנאום בכל השפות. ישנם מקרים שהשפה תהיה אילוץ. אם יצטרך הנואם לנאום במדינה אחרת. נאומו יתורגם בין אם סימולטנית או אחרת.
אך הבה נניח לרגע שהיתה לכם האפשרות לנאום בכל השפות. האם הייתם בוחרים בשפה שונה מזו של קהלכם? קרוב לודאי שלא. עם זאת, לפעמים גם ידיעת השפה אינה מהווה תחליף לשפה הכללית.(מר אבא אבן נהג לנאום בשפות שונות מהיותו מומחה לשפות. בחלק מן המקרים הוא דיבר אמנם בשפת הקהל, אך הקהל העדיף לשמוע אותו מדבר עברית.)
אם אתה יוצא עדה מסויימת בארצות הברית, אולי טיבול של מילים בשפת המקור יוכל להביא להזדהות גבוהה יותר עם הדברים.
לעדות מסוימות בישראל זו דווקא מכשלה לדבר בשפת העדה ולא בעברית, במיוחד אם אתה יוצא אותה העדה. לפעמים יראו בזה את כשלון הנואם שעדיין לא הצליח "להשתלב" בחברה הישראלית הכללית ונותר עדיין עדתי ולא לאומי.
יש קהלים בעלי "שפות" משלהם כמו ילדים, כמו בני נוער, כמו קבוצות אוכלוסין כאלה או אחרות. אותו נאום לילדים מחייב עדכון השפה. שימוש בסלאנג של בני נוער יקרב את הנואם להווייתם. וכך הלאה.
השפה היא כלי תקשורתי. במקרים מסויימים היא גם כלי דרמתי. בחירת שפת הנאום, אם תובא בחשבון מראש, תעשה חלק ניכר מן ה"עבודה".
דוגמאות:
לכל אלו מכם שקראו את המאמר ובכל זאת נותרו עדיין בערפל, להלן מספר דוגמאות מקוצרות ומצומצמות לצורך הבהרה נוספת. אך, אנא, זיכרו! דוגמא היא דוגמא ואינה חייבת להעיד על הכלל.
דוגמא א’ – נאום בשכונה מקומית הסובלת מניתוק מן העיר הגדולה
בשכונה מסוימת במרכז הארץ פועלת קבוצת צעירים הפועלים במקום. לאחר שיחות ומפגשים רבים החליטו לערוך סקר מקומי ולראות אם אמנם סובלים התושבים מן הנתק בין העיריה לבין תושבי השכונה. (שאיבת הדרמה ) בסקר התגלו אמנם כל החסכים שנוצרו מחמת הנתק בין היישוב המרכזי לבין השכונה הגדולה בת עשרים אלף התושבים. (במקומות אחרים יכלו להיות מועצה מקומית לכל דבר על פי החוק)
הם מצאו שהשכונה מנותקת פיזית, גיאוגרפית וחברתית. כמו כן פוליטית ודתית. הם אספו את כל המימצאים (תעוד הדרמה)
הקבוצה החליטה לצאת למאבק והחלו ביצירת מפגשים עם קהלים מקומיים וקהלים מן העיר ובהפגנות ברחבי הארץ .
(הסיפור הוא דימיוני)
להלן דוגמת ה"סצנריו" לנאום שהוכן ע"י ראש קבוצת הפעילים:
הנושא : עצמאות לשכונה כמועצה מקומית .
האמירה : אנחנו פצצת זמן בתוך העיר .
הסיטואציה : ילדי השכונה נכשלים בבחינות הבגרות בגלל קריסת מערכת החינוך בשכונה, ייאושם מוביל לשימוש בסמים
סיפור העלילה :
השכונה היא תחליף למעברה שנבנתה על גבעות החול מעבר לכביש הראשי של העיר במשך שנים היתה גרורה של מספר גורמים פוליטיים, עד שבאה העיר הקרובה ו"קיבלה" את האוכלוסייה , על שטח מחייתה , והרעיפה את תחום שיפוטה גם על השכונה הזו.
כאן בא גם סיפורם האישי של חברים מתוך הקבוצה שנולדו בשכונה, התגברו על תלאותיה והצליחו לצאת ממעגל הקסמים של העוני הנוראי.
(מכאן כמובן יכול להמשיך סיפור העלילה ככל שעולה בדמיונו של הכותב)
הדמויות :
גבי הנואם
מר שווארץ ראש העיר המותקף ( דמות סמויה אך מוכרת)
איציק ד"ר במתמטיקה. יליד השכונה שעשה זאת (פעיל בקבוצה)
גיא
יורם
אורי נערים שהסתבכו בסמים (יושבים בקהל)
קובי
אירית
חנן
אורנה בנו ובתו של ראש העיר (דמויות סמויות)
רוחמה אמו של גבי הנואם (דמות סמויה)
תושבי השכונה
(כאמור גם כאן, בהרחבה, יבוא הסבר לכל דמות שיספר את סיפורה, הסיטואציה שלה, הנושא, האמירה וכו’.)
המקום : ברחבה מול העיריה.
הזמן: חורף. יום. שעת צהרים.
(התושבים הכריזו על שביתה מלאה בעבודה ובבתי הספר)*
הדיאלוג הדרמתי : תושבי השכונה כנגד, העיריה.
(הקהל ברחבה. בני השכונה וקהל עירוני מזדמן)
הסגנון : נאום חוצות ברוטאלי. בשיתוף קהל אוהדים.
השפה : עברית.
להלן עבודה קצרה שתשמש אתכם לתרגול
א. על פי הנ"ל תוכלו לכתוב נאום אחד.
ב. נסו "להעביר" את הנואם לבית הספר בפני אירגוני ההורים מה ישתנה בנאום?
ג. נסו להעביר את הנאום לטלוויזיה בכבלים. מה יקרה לסגנון?
ד. בנאום יזכיר הנואם את סיפורו האישי, את סיפורה של אמו, את סיפורו של איציק, את
סיפורם של הנערים המכורים לסמים. לעומתם יציב את ראש העיר ואת בנו ובתו המחונכים
במערכת החינוך המרכזית של העיר וכך הלאה. האם יעשה זאת כשיגיע לוועדת הכנסת להציג
את אותו נושא ואת אותה אמירה ?
אם לא ישתמש בדמויות הנ"ל ? באלו ישתמש ? אלו דמויות הייתם מציעים לו להוסיף?
ה. בחרו בסגנון אחר וראו מה תהיה השפעתו על המקום והזמן.
דוגמא ב’ :- נאום המיועד להיכתב ליום הילד הבין לאומי
הנושא : ילדים מוכים
האמירה : ילד מוכה יהיה הורה מכה .
הסיטואציה : מאבקה של אם מכה למניעת הרחקתה של בתה מהבית .
סיפור העלילה : מירה התגרשה מבעלה לפני כשנתיים . היא גרה עם בתה טל בת הארבע. מבלי שתוכל להשתלט על עצמה הופכת האם את בתה לשק האיגרוף היומי להוצאת זעמה. השכנים מתלוננים. המשטרה מתערבת. התחנה לבריאות המשפחה מקבלת את המקרה לטיפול.
העובדת הסוציאלית ממליצה להרחיק את הבת מידיה של אמה … ( וכך הלאה וכך הלאה … המשיכו אתם את סיפור העליה )
הדמויות : ד"ר מירה גולדרייך ( הנואמת)
נירה – האם ,
אלמה – העו"ס
המקום: מלון הילטון , ערב התרמה להקמת עמותה להגנה על ילדים מוכים .
הזמן : יום הילד הבינלאומי
הדיאלוג הדרמתי: ראשי האירגון אל עולם הילדות של התורמים.
הסגנון : מטיף .. משתמש באלמנטים פואטיים. תוך שילוב של סיפורים ריאליסטיים מחיי הדמויות הסמויות .(הניגוד בין הסגנונות נבחר בקפידה לצורך הדהמת הצופים שרק עכשיו סיימו ארוחת ערב מיוחדת לקראת האירוע).
השיטה המוצעת תשמש ככלי לבדיקה קרה ועניינית לצורך תיקונים, ליטושים והבהרות. אותם עניינים הבאים מיד אחרי מקומה של ההשראה או האינטואיציה .
לאלו המעונינים לבדוק אם השיטה "עובדת" ניתו יהיה לבדוק נאומים "מוצלחים". ככל שיהיו נאומים יותר מוצלחים כך גם תהיה שלמות במבנה הנאום על פי שיטה זו .
אם נעמוד על עשרת העקרונות נוכל להיעזר ברשת בטחון בזמן הכתיבה וההפקה, ובמסננת דקה לזמן ניתוח המחזה. אם הכותבים ויוצרי הנאום ילכו צעד אחר צעד עקב לצד אגודל יוכלו להיעזר בעשרת העקרונות ולא ליפול אל הבלבול ואל הקיר האטום שהם אויבו של כל יוצר ובטח ובטח של כל נואם.
כמובן שכאן אוכל להביא את אימרתו של אחד משחקני הקאמרי, אריה קסבינר ז"ל. "את הכשרון צריכים להביא מהבית"